پرشین لاین

جدید ترین مطالب روز دنیا

پرشین لاین

جدید ترین مطالب روز دنیا

پرشین لاین
شما جدید ترین مطالب روز دنیا را می توانید در سایت پرشین لاین مشاهده نمایید ،عکس ،بیوگرافی و... مشاهده کنید
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۹۷، ۰۰:۱۴ - ashkan ............
    wooooow
پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰ ق.ظ

عادت هایی ک دندان های را خراب میکنید؟

عادت هایی ک دندان های را خراب میکنید؟

دندان‌ها همیشه در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارند. گاهی‌اوقات این آسیب‌ها به عادت‌های روزانه ما تبدیل شده‌اند که می‌توانند برای سلامت دندان‌ها خطرناک باشند. در ادامه به فهرستی از این عادت‌های مخرب اشاره می‌شود.

جویدن یخ

یخ طبیعی و بدون شکر است و شاید تصور کنید که ضرری ندارد. اما جویدن این تکه‌های سفت یخ می‌تواند باعث ساییده شدن و حتی شکستن دندان‌ها شود. اگر این کار را بدون وقفه انجام بدهید، بافت نرم داخل دندان حساس می‌شود. غذاهای گرم و سرد هم می‌توانند شرایط را بدتر کنند. دفعه‌ بعد که خواستید یخ بجوید، به‌جای آن از یک آدامس بدون شکر استفاده کنید.

نوشیدن نوشابه

آب‌نبات تنها ماده‌ غذایی نیست که دارای شکر اضافی است. یک نوشابه می‌تواند تا ۱۱ قاشق چایخوری شکر اضافی داشته باشد. نوشابه همچنین حاوی اسیدسیتریک و فسفریک است که به مینای دندان آسیب می‌رسانند. نوشابه‌های رژیمی شاید شکر کمتری داشته باشند، اما آنها به‌خاطر وجود شیرین‌کننده‌های مصنوعی حاوی اسید بیشتری هستند.

باز کردن بطری بادندان

باز کردن بطری‌ها یا بسته‌های پلاستیکی با کمک دندان شاید خیلی عادی به‌نظر برسد، اما این عادت می‌تواند به دندان آسیب برساند. استفاده از دندان به‌عنوان ابزار، باعث شکسته و ساییده شدن دندان می‌شود. بهتر است از قیچی و دربازکن‌ها استفاده کنید.

ورزش کردن بدون محافظ دندان

فرقی نمی‌کند هاکی یا فوتبال بازی می‌کنید، بهتر است بدون محافظ دندان وارد بازی نشوید. محافظ دندان قطعه‌ای پلاستیکی است که از ردیف بالایی دندان‌های شما محافظت می‌کند. وقتی درحال بازی هستید، ممکن است بدون آن دندان‌های شما بشکند. شما می‌توانید نمونه‌های آماده را از داروخانه بخرید یا اینکه نمونه‌ای دست‌ساز برای خود سفارش دهید.

دندان‌قروچه

دندان‌قروچه می‌تواند دندان‌ها را در درازمدت ازبین ببرد. دندان‌قروچه اغلب به‌خاطر بروز استرس و خواب بد ایجاد می‌شود که کنترل آن مشکل است. پرهیز از مصرف غذاهای سفت در طول روز می‌تواند درد را کاهش دهد. استفاده از محافظ دندان هنگام خواب می‌تواند جلوی آسیب دندان‌قروچه را بگیرد.

خوردن داروی سرفه

فقط به این خاطر که داروی سرفه را در داروخانه می‌فروشند، به این معنی نیست که مصرف آن خطری ندارد. اغلب این داروها دارای شکر زیادی هستند. پس بعد از مصرف این دارو و آرام شدن گلو، بهتر است دهان خود را با آب بشویید. مهم نیست این شکر درون این دارو یا آب‌نبات باشد، چراکه باعث ایجاد پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. باکتری‌های درون این پوسیدگی‌ها، شکر را به اسید تبدیل می‌کنند و این اسید، مینای دندان را ازبین می‌برد.

نوشیدن آبمیوه‌ها

آبمیوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، اما اغلب آن‌ها شکر زیادی دارند. بعضی آبمیوه‌ها به‌اندازه‌ نوشابه حاوی شکر است. به‌عنوان مثال، نوشابه‌ پرتقالی فقط ۱۰ گرم شکر بیشتر از آب پرتقال دارد. میوه‌ها به‌طور طبیعی شکر دارند، پس به‌دنبال انواع پرشکر نگردید. می‌توانید با اضافه کردن‌ آب و رقیق کردن آبمیوه، از میزان شکر بکاهید.

خوردن چیپس سیب‌زمینی

باکتری‌های موجود در پلاک دندان‌ها می‌توانند مواد نشاسته‌ای را به اسید تبدیل کنند. این اسید هم در ۲۰ دقیقه بعدی به مینای دندان حمله می‌کند. بهتر است بعد از خوردن چیپس یا سایر مواد غذایی نشاسته‌ای دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

خوردن نوشیدنی‌های ورزشی

شکی نیست که مصرف نوشیدنی‌های خنک ورزشی بعد از جلسه‌ تمرینی خیلی لذت‌بخش است. اما این نوشیدنی‌ها عموما پر از شکر هستند و مثل نوشابه و آب‌نبات با اسید به مینای دندان حمله می‌کنند. همچنین نوشیدن مداوم آنها می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بهتر است بعد از ورزش از آب خنک استفاده کنید.

خوردن پاستیل‌ها

هر ماده غذایی پرشکری می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند، اما بعضی از آنها اوضاع را بدتر می‌کنند. پاستیل به دندان‌ها می‌چسبد و باعث ایجاد اسید و آسیب به مینای دندان می‌شود. اگر نمی‌توانید از پاستیل دست بکشید، آنها را همراه با وعده‌ غذایی خود صرف کنید. در این زمان، دهان بزاق بیشتری ترشح می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا اسید از روی دندان‌ها شسته شود.

منبع:armandaily.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
<-- اسکرولی--!> <-- لایت --!> <-- بالا چپ --!>